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Untersuchung von verhaltensökonomischen Gamification-Ansätzen für Fitnessanwendungen in einem Kooperativen Umfeld

Investigation of behavioral economic gamification approaches for fitness applications in a cooperative environment

  • In dieser Arbeit wird eine Fitness-App entwickelt, die verhaltensökonomische Prinzipien nutzt, um die Motivation der Nutzer zu steigern, sich mehr zu bewegen. Es wird untersucht, ob diese Prinzipien in Kombination mit Gamification und kooperativen Elementen einen positiven Einfluss auf das Bewegungsverhalten haben. Die App wurde in einer experimentellen Feldstudie mit zehn Probanden getestet. Dabei haben die Probanden ihre Aktivitäten drei Wochen ohne und drei Wochen mit der App aufgezeichnet. Die Ergebnisse zeigen, dass sich die Probanden mit der App mehr bewegt haben als ohne sie. Die aufgezeichneten Daten zeigen ebenfalls, dass die Motivation über den Zeitraum der Studie nicht abgenommen hat. Die Studie zeigt, dass verhaltensökonomische Prinzipien in Kombination mit Gamification und kooperativen Elementen ein vielversprechender Ansatz sein können, um Menschen zu motivieren, einen aktiveren Lebensstil zu führen.
  • This paper presents the development of a fitness app that leverages behavioral economic principles to increase user motivation for physical activity. The study investigates whether these principles, combined with gamification and cooperative elements, have a positive impact on physical activity. The app was tested in a field experiment with ten participants. Participants recorded their activities for three weeks without the app and three weeks with the app. The results indicate that participants engaged in more physical activity when using the app compared to when they were not using it. The recorded data also shows that motivation did not decrease over the study period. The study demonstrates that behavioral economic principles, combined with gamification and cooperative elements, can be a promising approach to motivating people to adopt a more active lifestyle.

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Metadaten
Author:Dean Müller
URN:urn:nbn:de:bsz:mit1-opus4-158855
Advisor:Christian Roschke, Holger Langner
Document Type:Master's Thesis
Language:German
Year of Completion:2024
Date of first Publication:2025/01/20
Publishing Institution:Hochschule Mittweida
Granting Institution:Hochschule Mittweida
Date of final exam:2024/09/26
Release Date:2025/01/20
GND Keyword:App <Programm>; Programmierung; Gamification
Page Number:55
Institutes:Angewandte Computer‐ und Bio­wissen­schaften
DDC classes:658.40353 Gamification
Open Access:Frei zugänglich