OPUS


Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)

Prototypische Entwicklung und Evaluation eines didaktischen Konzeptes für die Erstellung eines Serious Games zum Thema Klimaschutz

  • Ziel dieser Arbeit ist es, ein didaktisches Konzept für ein Serious Game zum Thema Klimaschutz zu entwickeln, das Personen im Alter von 14 bis 27 Jahren für den Klimaschutz sensibilisiert und dessen Entwicklung fördert. Zu diesem Zweck wird ein bestehender Prototyp eines Klimaschutzspiels analysiert und auf Basis eines dafür entworfenen didaktischen Konzepts optimiert. Das Serious Game soll den Spielenden helfen, klimarelevante Prozesse zu verstehen, mentale Modelle auszubauen und die Bedeutung ihres eigenen Handelns zu erkennen. Durch eine Evaluation wird über- prüft, ob die Verbesserungen zu einem positiven Spielerlebnis führen und in welchen Bereichen weitere Optimierungen notwendig sind.
  • Climate change is one of the greatest challenges of the 21st century, especially for young people who need to play an active role in shaping future solutions. Against this background, a serious game is being developed that uses innovative approaches to impart knowledge and promote awareness of climate issues. The concept combines proven didactic models, such as Klafki's educational theory approach and the Hamburg model, with playful elements to encourage motivation and active engagement among the target group (14-27 years). The "Check Climate" game was analysed and optimised based on an existing prototype. It offers interactive mechanics, such as the simulation of climate-relevant processes and their effects on global and regional levels. The playful experience is enriched by a targeted feedback system and dynamic decision-making structures. The evaluation shows that the optimised serious game supports learning processes, promotes the understanding of complex climate issues and can make a positive contribution to raising awareness of sustainable action. Finally, the potential and possible extensions of the game are discussed in order to achieve a sustainable change in behaviour through playful education.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Helena Sophie Kothe
URN:urn:nbn:de:bsz:mit1-opus4-160051
Advisor:Marc Ritter, Manuel Heinzig
Document Type:Bachelor Thesis
Language:German
Date of Publication (online):2025/03/20
Year of first Publication:2025
Publishing Institution:Hochschule Mittweida
Granting Institution:Hochschule Mittweida
Date of final exam:2025/01/07
Release Date:2025/03/20
GND Keyword:Serious game; Computerspiel; Didaktik; Lernspiel
Page Number:47
Institutes:Angewandte Computer‐ und Bio­wissen­schaften
DDC classes:371.337 Serious game, Lernspiel
Open Access:Frei zugänglich