OPUS


Strategisches Biermarketing am Beispiel der Regionalbrauerei Hoepfner

Strategic beer Marketing of the regional brewery Hoepfner

  • Der deutsche Biermarkt nimmt seit Jahren eine kontinuierlich negative Entwicklung. Während die Deutschen in den 90er Jahren jährlich noch 140 Liter Bier pro Kopf tranken, sind es heute mit knapp 107 Litern deutlich weniger. Und die Prognose ist weiterhin düster, laut Experten ist kurz-und mittelfristig kein Ende des Rückgangs in Sicht. Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Forschungsfrage welche strategischen Möglichkeiten für Unternehmen der Branche bestehen dem Trend entgegenzuwirken. Aufgezeigt werden soll dies am Beispiel der Regionalbrauerei Hoepfner. Zentraler Bestandteil der Arbeit ist eine im Rahmen des strategischen Marketings durchgeführte Analyse des Sortenportfolios, die die Stärken und Schwächen der Brauerei aufzeigen soll. Die Interpretation erfolgt auf Basis von Marktzahlen und einer branchenspezifischen Trendanalyse, woraufhin Handlungsempfehlungen für die zukünftige strategische Ausrichtung der Brauerei in einem rückläufigen Markt gegeben werden sollen.
  • The German beer market shows a continuous downward trend for many years now. While the annual per capita consumption of beer in Germany was still at 140 liters in the 90s, it significantly decreased to 107 liters nowadays. According to experts the prognosis remains bleak and no turnaround is yet in sight. This paper focuses on the research question: “What are the existing strategic opportunities for companies in the industry to counteract the trend?” This should be shown at the example of the regional brewery Hoepfner. The core component of the work is carried out within the framework of a strategic marketing analysis for the variety portfolios with the aim to identify the strengths and weaknesses of the brewery. The interpretation is based on market statis-tics and a conducted industry-specific trend analysis. Thereupon recommendations should be given for the future strategic direction of the brewery in a declining market.

Download full text files

  • application/pdf Masterthesis Benjamin Wendt.pdf (4180 KB) deu

Export metadata

  • Export Bibtex
  • Export RIS

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Benjamin Wendt
Document Type:Master's Thesis
Language:German
Year of Completion:2015
Granting Institution:Hochschule Mittweida
Release Date:2016/08/01
GND Keyword:Biermarkt; Strategisches Marketing
Institutes:06 Medien
Dewey Decimal Classification:658.8 Marketing, Marketingstrategie, Vermarktung, Produktmanagement, Tourismusmarketing, Destinationsmarketing
Access Rights:Innerhalb der Hochschule
Licence (German):License LogoEs gilt das UrhG

$Rev: 13581 $