OPUS


Faszination Let’s Play : warum Blogger auf YouTube so erfolgreich sind am Beispiel von Let’s Playern im deutschsprachigen Raum

Fascination Let’s Play : why bloggers on YouTube are so successful using the example of let’s players in German-speaking countries

  • Zweck dieser Bachelorarbeit ist es herauszufinden, welche Faktoren für den Erfolg eines Videobloggers auf YouTube, gemessen an den Abonnentenzahlen, wesentlich sind. Dies wird am Beispiel der deutschen Let’s Play Szene mithilfe einer Zuschauerbefragung unter 1.465 Teilnehmern untersucht. Im ersten Teil der Arbeit gibt die Autorin einen Überblick über die Ausgangsituation. Es werden zunächst Blogs generell, dann speziell Let’s Plays, darauffolgend die Zielgruppe mit psychologischen Ansätzen und schlussendlich das Unternehmen YouTube sowie die Netzwerke vorgestellt. Danach folgt die empirische Forschung der Bachelorandin, welche hier Hypothesen und Fragen aufstellt, um die Faszination des Formats zu erklären. Die geführte Erhebung bestätigt, dass die Persönlichkeit des Bloggers eine wesentliche Rolle für seinen Erfolg spielt, wobei insbesondere Humor, Moderation-Skills und Charme wertgeschätzt werden. Zudem bietet das Format einen zusätzlichen Mehrwert für den Zuschauer, den er beim eigenen Spielen nicht erlebt. Ferner deuten die Ergebnisse darauf hin, dass Let’s Plays die Kaufentscheidung des Publikums erheblich beeinflussen, was den Befragten allerdings durchaus bewusst ist.
  • The purpose of this thesis is to determine what factors are important for the success of video bloggers on YouTube, measured by the number of subscribers. To this end, the author uses the example of German let’s players and conducts a survey with 1,465 participants. In the first part of this thesis, the author gives an overview of the basic concepts touched upon: how blogs are defined in this work, in particular the special case of let’s plays, who the target group is and what psychological aspects account for their fascination for let’s plays. Finally, the author introduces the concept of YouTube and describes the function of multi-channel networks. Then follows the empirical research of the author, where hypotheses explaining the fascination for the format are formulated. The results of the survey confirm that the blogger’s personality is very important for his success, especially the characteristics humour, presentation skills and charm. Moreover, watching these videos offers additional value to the audience compared to playing the games themselves. Furthermore, the results indicate that let’s plays do have an influencing effect on the purchase decisions of their target group. However, the target group members are very much aware of this effect.

Download full text files

  • Bachelorarbeit_Pelc_Marie Sophie_33288_AM12wA-B.pdf
    deu

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Marie Sophie Pelc
Document Type:Bachelor Thesis
Language:German
Year of Completion:2015
Granting Institution:Hochschule Mittweida
Release Date:2017/12/13
GND Keyword:YouTube , Blogger , Erfolgsfaktor
Institutes:06 Medien
Access Rights:Innerhalb der Hochschule
Licence (German):License LogoEs gilt das UrhG