Ein Blick hinter das Logo : eine Analyse des Brandings von deutschen Startup-Einhörnern
A Look Behind the Logo : an Analysis of the Branding of German Startup Unicorns
- In dieser Arbeit wird das Branding von zehn deutschen Startup-Einhörnern analysiert, um der Forschungsfrage nachzugehen, inwiefern es den theoretischen Anforderungen nach Franz-Rudolf Esch und Tobias Langner entspricht. Konkret wird untersucht, wie die Markennamen und die Markenlogos der untersuchten Startups zur Markenidentifikation und -differenzierung beitragen, die Positionierung vermitteln, das Markengefallen fördern und die Markenerinnerung sicherstellen. Durch die durchgeführte quantitative Inhaltsanalyse zeigt sich eine Tendenz von einer Korrelation zwischen erfolgreichen Startups und erfolgreichem Branding auf. Die Ergebnisse empfehlen, dass Markennamen deutlich differenziert und bedeutungsvoll sein sollten, während Markenlogos durch prägnante und farblich passende Gestaltung hervorstechen sollten.
- In this thesis, the branding of ten German start-up unicorns is analysed in order to investigate the extent to which it meets the theoretical requirements of Franz-Rudolf Esch and Tobias Langner. Specifically, the study examines how the brand names and brand logos of the start-ups analysed contribute to brand identification and differentiation, convey positioning, promote brand appeal and ensure brand recall. The quantitative content analysis shows a tendency towards a correlation between successful start-ups and successful branding. The results recommend that brand names should be clearly differentiated and meaningful, while brand logos should stand out through concise and colourful design.
Author: | Laura Pientka |
---|---|
Advisor: | Markus Drowatzky, Norbert Rasch |
Document Type: | Bachelor Thesis |
Language: | German |
Date of Publication (online): | 2024/07/29 |
Year of first Publication: | 2024 |
Publishing Institution: | Hochschule Mittweida |
Granting Institution: | Hochschule Mittweida |
Date of final exam: | 2024/05/24 |
Release Date: | 2024/07/29 |
GND Keyword: | Unternehmensgründung; Markenpolitik |
Page Number: | 52 |
Institutes: | 06 Medien |
DDC classes: | 658.827 Markenpolitik, Markenimage, Markenwert |
Open Access: | Frei zugänglich |