OPUS


Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)

BookTok – Auswirkungen auf den Buchhandel

BookTok - Impacts on the book trade

  • In der vorliegenden Bachelorarbeit wird untersucht, inwieweit der Trend „BookTok“ den Buchmarkt beeinflusst. Das Hauptziel besteht darin, die Bedeutung von BookTok für die Generation Z zu analysieren und die Maßnahmen zu identifizieren, die Buchhandlungen ergreifen, um die daraus resultierende Nachfrage zu bedienen. Im ersten Teil der Arbeit werden verschiedene Marketingstrategien vorgestellt, die im Methodikteil analysiert wer- den. Zur Beantwortung der Forschungsfrage wurde eine qualitative Inhaltsanalyse durchgeführt, die eine Formatanalyse der TikTok-Kanäle der Buchhandelsketten Thalia und Hugendubel sowie ein Experteninterview mit einer Buchbloggerin umfasst. Die Ergebnisse zeigen, dass BookTok bereits ein integraler Bestandteil der Marketingstrategien beider Buchhandlungen ist. Basierend auf den Forschungsergebnissen kann geschlossen werden, dass BookTok ein wichtiger Marketingfaktor für Buchhandlungen darstellt, der genutzt werden sollte, um den Umsatz zu steigern und die Generation Z gezielt anzusprechen.
  • This bachelor's thesis analyses the extent to which the ‘BookTok’ trend is influencing the book market. The main objective is to analyse the significance of BookTok for Generation Z and to identify the measures that bookshops are taking to meet the resulting demand. In the first part of the thesis, various marketing strategies are presented, which are analysed in the methodology section. To answer the research question, a qualitative content analysis was conducted, which included a format analysis of the TikTok channels of the bookstore chains Thalia and Hugendubel as well as an expert interview with a book blogger. The results show that BookTok is already an integral part of the marketing strategies of both bookstores. Based on the research results, it can be concluded that BookTok is an important marketing factor for bookstores that should be utilised to increase sales and target Generation Z.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Lisa Gottschalk
Advisor:Rika Fleck, Hanna Dohmeyer
Document Type:Bachelor Thesis
Language:German
Date of Publication (online):2024/08/07
Year of first Publication:2024
Publishing Institution:Hochschule Mittweida
Granting Institution:Hochschule Mittweida
Date of final exam:2024/05/24
Release Date:2024/08/07
GND Keyword:Buchhandel; Buchmarkt; Social Media
Page Number:96
Institutes:06 Medien
DDC classes:338.470705 Buchhandel, Buchmarkt, Pressemarkt
Open Access:Frei zugänglich