Untersuchung von verhaltensökonomischen Gamification-Ansätzen für Fitnessanwendungen in einem Kooperativen Umfeld
Investigation of behavioral economic gamification approaches for fitness applications in a cooperative environment
- In dieser Arbeit wird eine Fitness-App entwickelt, die verhaltensökonomische Prinzipien nutzt, um die Motivation der Nutzer zu steigern, sich mehr zu bewegen. Es wird untersucht, ob diese Prinzipien in Kombination mit Gamification und kooperativen Elementen einen positiven Einfluss auf das Bewegungsverhalten haben. Die App wurde in einer experimentellen Feldstudie mit zehn Probanden getestet. Dabei haben die Probanden ihre Aktivitäten drei Wochen ohne und drei Wochen mit der App aufgezeichnet. Die Ergebnisse zeigen, dass sich die Probanden mit der App mehr bewegt haben als ohne sie. Die aufgezeichneten Daten zeigen ebenfalls, dass die Motivation über den Zeitraum der Studie nicht abgenommen hat. Die Studie zeigt, dass verhaltensökonomische Prinzipien in Kombination mit Gamification und kooperativen Elementen ein vielversprechender Ansatz sein können, um Menschen zu motivieren, einen aktiveren Lebensstil zu führen.
- This paper presents the development of a fitness app that leverages behavioral economic principles to increase user motivation for physical activity. The study investigates whether these principles, combined with gamification and cooperative elements, have a positive impact on physical activity. The app was tested in a field experiment with ten participants. Participants recorded their activities for three weeks without the app and three weeks with the app. The results indicate that participants engaged in more physical activity when using the app compared to when they were not using it. The recorded data also shows that motivation did not decrease over the study period. The study demonstrates that behavioral economic principles, combined with gamification and cooperative elements, can be a promising approach to motivating people to adopt a more active lifestyle.
Author: | Dean Müller |
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URN: | urn:nbn:de:bsz:mit1-opus4-158855 |
Advisor: | Christian Roschke, Holger Langner |
Document Type: | Master's Thesis |
Language: | German |
Year of Completion: | 2024 |
Date of first Publication: | 2025/01/20 |
Publishing Institution: | Hochschule Mittweida |
Granting Institution: | Hochschule Mittweida |
Date of final exam: | 2024/09/26 |
Release Date: | 2025/01/20 |
GND Keyword: | App <Programm>; Programmierung; Gamification |
Page Number: | 55 |
Institutes: | Angewandte Computer‐ und Biowissenschaften |
DDC classes: | 658.40353 Gamification |
Open Access: | Frei zugänglich |